Scherentuin & Bergen

Hurtigruten Zeereis van Bergen naar Kirkenes

19-02-2024

Noorwegen

Tijdens de laatste zeemijlen aan boord volgen de prachtige landschappen elkaar op. De Nordfjord onder de gigantische Jostedalsgletsjer en een paar mijl zuidelijker de monding van de Sognefjord, de langste fjord van Noorwegen. De ‘scherentuin’ bestaat uit tal van rotseilandjes en ligt vlak voor Bergen. In Bergen, waar de zeereis langs de Noorse westkust begon, gaan we aan land…

Het is inpakken geblazen, om 09:00 uur moeten de koffers op een aangewezen plek staan en een uur later doe je de deur van je hut achter je dicht. Tijdens het inpakken merkt Hilde nog een oude vuurtoren op, dus snel naar buiten en deze keer op blote voeten. Maar hij staat erop. De rest van de dag zwerf je op de boot. Helaas wordt ook hier de bekende handdoek methode toegepast. Alleen hangen er nu overal jassen over de stoelen. Vooral de ligstoelen bij het raam zijn in trek. Eenmaal uit de hut hebben we snel een plekje gevonden bij de koffie corner en met de vertrouwde cappuccino en dubbele espresso (en cinnamon roll) nemen we plaats. Buiten is het mistig en daardoor niet veel te zien. Gelukkig hebben we genoeg mee om ons niet te vervelen. En dan nog een laatste lunch, nog een keer langs het buffet en wederom ligt er genoeg voor nog een rondje en nog … nee, we houden ons in. Na de lunch nemen we plaats in de bistro ruimte en besluit Karel nog een uurtje met camera over het dek te slenteren. Net als andere dagen is het rustig op het dek, naast me staat een vogelaar met zijn verrekijker op zoek naar Jan van Genten. Die waren gezien zei hij en op het zelfde moment zien we twee orka’s voor de boot zwemmen. Hij rent naar binnen om zijn vrouw te halen, ik maak de foto’s wel. Twee minuten later, galmt er, weer in 4 talen, dat er orka’s zwemmen. Ofwel het dek staat stampvol en geen orka te zien. Die zwommen honderd meter achter het schip. Gelukkig hebben we de foto’s nog. Over de reis kunnen we kort zijn, deze was fantastisch. We hadden prachtig weer, drie avonden met Noorderlicht, adembenemende mooie omgeving en temperaturen waar vroeger de Elfstedentocht in gereden werd. Toen we gisteren met een jong stel stonden te praten over de schoonheid van hetgeen we gezien hebben had de man tranen in zijn ogen (en niet van de wind). Is het een zekerheid als je deze trip maakt, zeker niet. Hetzelfde schip heeft twee weken eerder vanwege storm 5 dagen in Trondheim gelegen, en dan ben je net een dag onderweg. Doen we het nog een keer? Zeker wel, een andere locatie waarschijnlijk, maar het is ons prima bevallen. Eenmaal in Bergen aangekomen hebben we vrij vlot onze koffers en de bus naar het vliegveld staat voor de deur. Op het vliegveld horen we dat het vliegtuig (charter) er al staat en een kwartier eerder dan aangegeven zijn we vertrokken naar Brussel. En daarmee eindigt onze blog over de Hurtigruten Noorderlicht Reis.